Ženský horolezecký zraz – marec 2019, Havranovo, Veľká Fatra

Minulý rok nás Viky Verébová, Evka Bernátová a Lydka Molnárová poprosili, či by sme mohli urobiť nasledujúce stretnutie ženskej horolezeckej komunity, ktorá je na Slovensku, Poľsku i Česku veľmi silná. Spolu zo Zuzkou Kliskou sme sa do toho pustili až sa podarilo stretnutie zorganizovať napriek pár prekážkam tento rok.
                            Ženský horolezecký zraz sa mal konať na Zbojníckej chate vo Vysokých Tatrách už v prvej polovici januára. No kvôli lavínovej štvorke sa zraz presúval - až sa uskutočnil cez víkend 22-24.3.2019 na Chate Havranovo vo Veľkej Fatre.

Zázemie na chate Havranovo vo Veľkej Fatre

V piatok nás čakalo na programe predstavenie Ferrino batohu Triolet 32+5, ktorý je určený na skialpinizmus a alpinizmus a mali sme ho možnosť otestovať. Za túto možnosť ďakujeme Ferrino Slovensko a portálu tyger.sk, ktorý sa o to postaral.

Tyger nám rozpráva o batohu Ferrino Triolet 32+5

Potom mala nasledovať Oskarová novinka, film Free Solo o Alexovi Honnoldovi, no pre kvalitnú a dobre rozbehnutú debatu, ktorá skončila až neskoro v noci, sme sa rozhodli, že film necháme na ďalší deň po prezentáciách. Na chate HAVRANOVO sa o nás krásne postarali a zaplnili žalúdky lahodnou večerou.

Večerný pokec

Sobota ráno, pohodové raňajky a zase dlhá debata nás necháva opúšťať chatu až o 10 hodine. Jedna skupina sa vydáva hore na hrebeň Veľkej Fatry, kde je stále kvalitná jarná lyžovačka. Podarilo sa im polyžovať svahy na Borišove. Nástup chvíľu v lyžiarkach na pešo a po chvíli prezúvali. Podľa dojmov bola lyžovačka parádna a slnečný deň luxusný.

Baby na Borišove

Druhá skupina mala mixový program, lezenie a behanie. Plus vznikla skupinka aj takzvaných „kriplíčok“, ktoré kvôli nedávnym zraneniam nemohli vyvíjať väčšiu aktivitu než prechádzku alebo lezenie na „rybičku“. Do tej som patrila ja, Maruška Andras, ktorej zranenie dovoľovalo ísť skialpovať a Lucka Hrozova, ktorá, týpkyňa, došla na zraz so sadrou. :-D

Takzvaná Gaderská platňa

Baby si chceli vyskúšať trošku platňového lezenia, a tak sme sa vydali do Gaderskej doliny na Platňu. A keďže Majka Šoltésová trénuje na 26km trailový beh, tak spolu s Luckou a ňou sme sa vybrali na jeden okruh cez nádhernú dolinu Konský dol, smerom na Tlstú. Takže sme si dokonca zabehali, ale opatrne samozrejme. Ja kriplík so zápalom bedrového skĺbenia a Lucka so sadrou. Majka bola neúprosne na čele a my sme dychčali za ňou. :-D Na konci doliny sme sa rozdelili, lebo predsa zodpovednosť ku rekonvalescencii nás dobehla a Majka si dokončila okruh cez Tlstú, jaskyňu Mažárna a dole do Gaderskej doliny.

Na prechádzke v Konskom dole

Babeny na platni zatiaľ pekne poliezli, vraj po zime celkom dlhé odlezy, ale tréning dobrý. Na slniečku celý deň, v takéto jarné dni je to presne to pravé. Lucka a ja sme si dali jednu cestu na „rybičku“ ale viac sme to nehrotili. Keď sa Majka vrátila, tak sme sa presunuli do neďalekej oblasti Blatnica, len 10 minút pešo. Pekná oblasť, super cesty- keď viete ktoré stoja za to :-), klasa celkom náročná a odistenie tiež trošku morálovejšie než na športovke. Baby poliezli pekné 6+ na rozlez s tým, že druhý deň sa sem vrátime. V sobotu sa liezlo až do večera.

Dolezené

Potom sme sa všetci stretli na chate na večeru. Zase veľmi super papanie. No keď sme sa vracali na chatu, predbehlo nás záchranárske auto a po príchode sme zistili, že hore v doline je záchranka. Jeden podgurážený turista tam zišiel z chodníka a stratil sa sám. Na chatu dorazili jeho kamaráti, ktorí ho pomáhali hľadať a záchranári už po akcii spolu so zlou správou. Začiatok večera bol teda posmutnejší.
                     Tento rok si hory vyberajú krutú daň a my sa na to pozeráme z emocionálne veľmi blízkeho stanoviska. Ďalší človek, s ktorým naša skialpová výprava na vrchole Borišova celý deň veselo debatovala, odišiel.

Majka Šoltésová prednáša o Roku na Severe

Po večeri sa teda stretávame k večerným prednáškam. Začína Majka Šoltésová zo svojou prednáškou o tom ako strávila „Rok na Severe“. O tom, čo všetko v Nórsku poliezli a že je riadne super, že počas polárneho dňa sa nemusíte báť, že zatmíte. Druhú prednášku som mala ja, a pomenovala som ju „Chamonix experience“. Bolo to o tom, ako som bývala minulé leto mesiac v Chamonix na parkovisku a spoznávala to tam lezecky aj geograficky. Treťou nás poctila Lucka Hrozova o tom, ako boli liezť na Aljaške s Anet Loužeckou. O tom, ako sa lezú ľadovcové jaskyne a že jeden deň, keď vyleziete na ľadovcovú kryhu, na druhý deň už nemusí existovať. Všetky prednášky boli veľmi interaktívne a inšpirujúce, a tak sa baby pýtali a pridávali k téme svoje podnety.

Dostali sme super darčeky od Jargas.sk- Zuzky Jargasovej a od Janky Kinčekovej z sashe.sk/Paracordjanka

Nedeľa a raňajky zase eňo- ňuňo. A my sa lúčime s personálom chaty a vyrážame do Blatnice. Baby lezú na Kaškovu vežu, lebo včera bola obsadená. Je to klasický výstup, ktorý v tejto oblasti treba absolvovať, ako maturitu. J

Na vrchole Kaškovej veže

Majka v Netopierovi, 7

Potom sa presúvame do jaskyne a Majka dá na PP Netopiera (7) a krokuje si Pšenicu (8+). A za rohom ešte cestu Ako víno (6+/7-) na OS. Ja fotím  a vytešujem sa, že sa babám oblasť páči. Lezie sa až do poobedia. Potom sa už rozliezame každý svojim smerom.
                     Zraz dopadol veľmi dobre a napriek komornejšej účasti v počte kusov 9 sme si užili super atmosféru a motiváciu do nových dobrodružstiev. Chceme sa poďakovať každej zúčastnenej, portálu Tyger.sk, prednášajúcim babám a chate Havranovo za super pohostinnosť a zázemie a Zuzke Jargasovej z Jargas.sk a Janke Kinčekovej z sashe.sk/Paracordjanka za super darčeky pre baby. Tento ročník sa veľmi vydaril.